Teras 3 – Pemantauan Dan Perlindungan Kepada Kanak-Kanak

TERAS 3

PEMANTAUAN DAN PERLINDUNGAN KEPADA KANAK-KANAK

SASARAN

● Memperakukan bahawa penglibatan kanak-kanak dalam aktiviti sukan elektronik perlu dihormati dan diberi perlindungan.
0
Please leave a feedback on thisx
● Menggalakkan kanak-kanak untuk turut serta dalam menyumbang secara positif ke arah membentuk keluarga sukan elektronik madani yang unggul.
0
Please leave a feedback on thisx

● Menggalakkan kanak-kanak untuk terlibat di dalam aktiviti sukan elektronik tanpa mengira apa-apa jenis perbezaan, seperti bangsa, warna kulit, jantina, bahasa, agama, asal usul atau kecacatan fizikal, mental atau emosi atau apa-apa status lain.
0
Please leave a feedback on thisx

● Memastikan aktiviti sukan elektronik yang melibatkan kanak-kanak dikawal sebaiknya. Kegagalan pihak berkepentingan untuk memantau aktiviti sukan elektronik, boleh menjejaskan kesihatan fizikal atau mental kanak-kanak termasuk perkembangan intelektual, emosi, sosial dan tingkah laku.
0
Please leave a feedback on thisx

● Memastikan aktiviti sukan elektronik di Malaysia diperkukuh dengan pencapaian sifar penderaan seksual, fizikal dan emosi serta eksploitasi (selepas ini akan dirujuk sebagai “Penderaan”)
0
Please leave a feedback on thisx

FizikalEmosiSeksualEksploitasi
terdapat kecederaan ketara yang dapat dilihat pada mana-mana bahagian tubuh aibat kekerasan seperti lebam, patah tulang, luka atau kecederaan yang menyebabkan kecacatan kekal atau sementara.
0
Please leave a feedback on thisx
dicederakan dari segi emosi yang mengganggu fungsi mental atau emosi kanak-kanak dan mengakibatkan kecelaruan mental, keresahan, kemurungan, bersendiri atau lambat perkembangan.
0
Please leave a feedback on thisx
dipaksa untuk mengambil bahagian dalam aktiviti yang berunsur seks bagi tujuan pomografi, lucah atau sumbang; atau eksploitasi seks oleh mana-mana individu bagi memuaskan nafsu seks.
0
Please leave a feedback on thisx
sebarang bentuk penipuan yang dilakukan dengan bertujuan untuk mengeksploitasi kanak-kanak atau meletakkan kanak-kanak di bawah sebarang tekanan kewangan termasuk konteks perjudian.
0
Please leave a feedback on thisx

● Memastikan persekitaran sukan masing-masing adalah selamat dan kondusif, selaras dengan Kod Sukan Selamat yang telah dibangunkan oleh Kementerian Belia dan Sukan.
0
Please leave a feedback on thisx

● Skop salah laku di dalam Kod Sukan Selamat telah menggariskan 6 jenis salah laku iaitu gangguan seksual, salah laku psikologi, salah laku fizikal, buli, antun seksual (sexual grooming) dan salah laku lain di bawah undang-undang Malaysia.
0
Please leave a feedback on thisx


SARANAN

Tanggungjawab Pemegang Taruh Untuk Melindungi Kanak-Kanak.

1. Setiap individu yang terlibat dalam aktiviti sukan elektronik bertanggungjawab untuk mengawal interaksi kanak-kanak bagi tujuan melindungi keselamatan mereka.
0
Please leave a feedback on thisx

2. Ini untuk memastikan persekitaran sukan yang selamat dan kondusif, selaras dengan Kod Sukan Selamat yang telah dibangunkan oleh Kementerian Belia dan Sukan. Saranan-saranan di dalam Garis Panduan ini adalah penambahan kepada saranan-saranan yang telah digariskan di dalam Kod Sukan Selamat.
0
Please leave a feedback on thisx

3. Antara interaksi yang sekeras-kerasnya dilarang adalah:-
– percakapan yang bersifat seksual, membuat gurauan atau sindiran seksual, atau terlibat dalam tingkah laku yang tidak sesuai atau tidak senonoh secara seksual dengan kanak-kanak;
– tingkah laku yang kasar di hadapan kanak-kanak seperti penyalahgunaan lisan, memukul, menumbuk atau tindakan fizikal bahaya yang lain;
– interaksi secara terus ‘one-on-one’ di suatu ruang tertutup yang tidak dapat diperhatikan dan diawasi oleh orang dewasa atau kakitangan-kakitangan lain; dan
– interaksi fizikal mana-mana orang dewasa yang tidak dikenali dan tidak mempunyai hubungan keluarga dengan kanak-kanak tersebut.
0
Please leave a feedback on thisx

4. Pengurus bagi setiap kelab pasukan bertanggungjawab untuk:-
– memastikan para jurulatih, pengurus pasukan dan kakitangan yang dilantik termasuk freelancer bagi menjaga, mengendali dan memantau kanak-kanak di dalam sesuatu kelab pasukan tidak mempunyai sejarah jenayah seksual dan fizikal atau mempunyai corak tingkah laku yang boleh menunjukkan bahawa mereka mungkin berbahaya kepada kanak-kanak.
– menilai dan mengenal pasti risiko yang dapat mendedahkan kanak-kanak kepada bahaya sebelum memulakan apa-apa aktiviti sukan elektronik. Penilaian dan pengenalpastian risiko membolehkan pengurus pasukan kelab untuk lebih bersedia meletakkan langkah-langkah untuk melindungi kanak-kanak di bawah umur dan bertindak balas terhadap sebarang kejadian dengan cepat dan berkesan.
– ia adalah disyorkan bahawa proses penilaian dan pengenalpastian risiko adalah didokumentasikan serta langkah-langkah yang diambil untuk mengatasi risiko-risiko ini, sebagai rujukan dalam aktiviti sukan elektronik pada masa akan datang dan jika diperlukan oleh pihak-pihak berkuasa.
– sentiasa memberi pendedahan kepada semua pihak tentang pentingnya berinteraksi dengan kanak-kanak dengan menggunakan tingkah laku yang betul dan supaya kanak-kanak juga lebih peka tentang interaksi yang tidak bersesuaian terhadap diri mereka dan memerlukan laporan dan tindakan yang sesuai daripada pihak yang berwajib.
– memastikan sesi latihan/bimbingan/mentor antara seorang dewasa dan seorang kanak-kanak di bawah umur di jalankan di kawasan yang terbuka dan boleh dilihat tetapi dalam pengawasan keselamatan yang sesuai bagi meminimumkan sebarang kelakuan yang tidak sopan dilakukan kepada kanak-kanak tersebut.
– sekiranya terdapat apa-apa tanda penderaan atau yakin dan percaya bahawa wujudnya satu bentuk penderaan telah dilakukan oleh mana-mana pihak kepada kanak-kanak yang disedari walaupun tanpa bukti yang kukuh harus membuat laporan terus dan segera kepada pihak berkuatkuasa.
– sekiranya ada, untuk mengikuti Polisi Sukan Selamat yang telah dibangunkan kelab untuk memastikan persekitaran sukan yang selamat dan kondusif, selaras dengan Kod Sukan Selamat. Selain itu, pembangunan sebuah polisi kelab yang mengikuti saranan-saranan yang telah digariskan di dalam Kod Sukan Selamat juga digalakkan.
0
Please leave a feedback on thisx

5. Penganjur acara bagi aktiviti sukan elektronik digalakkan untuk:-
– memaklumkan dan mempamerkan kod tatakelakuan dan etika (sila rujuk teras 4 NESDEG) sebelum dan sewaktu aktiviti sukan elektronik sedang berlangsung;
– melakukan sesi taklimat mandatori sebelum bermulanya sebarang aktiviti sukan elektronik mengenai tingkah laku yang betul, dan menerangkan tentang kod tatakelakuan dan etika.
– memastikan mekanisme pemantauan dan bilangan kakitangan yang hadir semasa aktiviti-sukan elektronik untuk memantau penglibatan kanak-kanak hendaklah bersesuaian dan mencukupi dengan bilangan para peserta yang hadir.
– memastikan setiap kawalan keselamatan diperketat bagi memastikan tiada pencerobohan daripada individu yang tidak bertanggungjawab.
– meminimumkan aktiviti sukan elektronik yang mempunyai kontak fizikal umur yang mungkin tidak sesuai, dianggap sebagai tidak sesuai, atau tidak akan menjadi selesa untuk kanak-kanak.
– tidak mengambil gambar atau merekodkan filem atau menyebarkan identiti kanak-kanak ketika aktiviti sukan elektronik tanpa persetujuan yang nyata dari ibu bapa atau penjaganya. Sebarang persetujuan dari ibu bapa atau penjaganya harus direkodkan secara bertulis.
– menggalakkan ibu bapa atau penjaga untuk turut menemani kanak-kanak tersebut sekiranya terdapat sebarang aktiviti sukan elektronik diluar kawasan dan menyediakan penginapan yang sewajarnya.
– sekiranya terdapat sebarang tanda penderaan atau yakin dan percaya bahawa wujudnya satu bentuk penderaan telah dilakukan oleh mana-mana pihak kepada kanak-kanak yang disedari walaupun tanpa bukti yang kukuh harus membuat laporan terus dan segera kepada pihak berkuatkuasa.
– sekiranya ada, untuk mengikuti Polisi Sukan Selamat yang telah dibangunkan penganjur acara untuk memastikan persekitaran acara sukan elektronik yang selamat dan kondusif, selaras dengan Kod Sukan Selamat. Selain itu, pembangunan sebuah polisi bagi penganjuran acara yang mengikuti saranan-saranan yang telah digariskan di dalam Kod Sukan Selamat juga digalakkan.
0
Please leave a feedback on thisx


Perbuatan Yang Dilarang Ketika Aktiviti Sukan Elektronik

1. Semua pihak yang terlibat dalam aktiviti sukan elektronik termasuk seorang kanak-kanak tidak boleh melakukan sebarang kegiatan seksual, membuat komen-komen seksual, menceritakan gurauan yang berunsurkan seksual, atau memberikan komen tentang anggota tubuh badan orang lain dengan cara yang eksplisit dengan niat yang tidak baik;
0
Please leave a feedback on thisx


2. Semua pihak yang terlibat dalam aktiviti sukan elektronik termasuk seorang kanak-kanak tidak boleh berkongsi bahan eksplisit berunsurkan seksual atau keganasan atau membantu dalam apa jua cara untuk memberikan akses bahan kepada kanak-kanak di bawah umur sama ada secara langsung atau tidak langsung.
0
Please leave a feedback on thisx


3. Semua pihak yang terlibat dalam aktiviti sukan elektronik termasuk seorang kanak-kanak tidak boleh terlibat dalam perbualan-perbualan yang boleh menjurus kepada perbualan yang ganas, lucah atau sensitif.
0
Please leave a feedback on thisx


4. Orang dewasa tidak boleh melibatkan kanak-kanak di bawah umur untuk terlibat dalam perbualan-perbualan kecuali atas suatu alasan pendidikan, programatik atau profesional.
0
Please leave a feedback on thisx


5. Sebagai rujukan, Kod Sukan Selamat juga telah menyenaraikan beberapa jenis salah laku semasa aktiviti sukan elektronik yang boleh menyebabkan persekitaran sukan yang tidak selamat dan kondusif seperti gangguan seksual, salah laku psikologi, salah laku fizikal, buli dan antun seksual (sexual grooming).
0
Please leave a feedback on thisx


Latihan Kepada Pengurusan Kelab Dan Penganjur Acara

1. Semua ahli pengurusan kelab dan penganjur acara termasuk pekerja, pengurus pasukan, kakitangan, freelancer dan sukarelawan harus dilatih mengenai polisi dan isu yang berkaitan dengan keselamatan dan keselamatan kanak-kanak.
0
Please leave a feedback on thisx


2. Untuk memastikan persekitaran sukan elektronik yang selamat dan kondusif, Kod Sukan Selamat juga digunapakai sebagai panduan untuk latihan kepada pengurusan kelab dan penganjur acara.
0
Please leave a feedback on thisx


3. Peranan dan tanggungjawab pengurusan kelab dan penganjur acara, pengurusan aduan dan mekanisme pengaduan juga telah digariskan di dalam Kod Sukan Selamat sebagai rujukan.
0
Please leave a feedback on thisx


4. NESDEG menyarankan agar latihan ini dijalankan oleh para profesional perundangan yang dilatih di dalam bidang yang melibatkan hak kanak-kanak ataupun pakar motivasi yang mampu memberikan penerangan yang mana latihan tersebut hendaklah berkaitan proses dan tindakan berikut:
– mengesan dan melaporkan penderaan atau pengabaian;
– menguruskan dan memahami tingkah laku kanak-kanak;
– prosedur-prosedur tatatertib;
– mengenal pasti bentuk gangguan fizikal, mental emosi dan seksual atau gangguan lain-lain yang menyalahi undang-undang;
– memahami proses untuk mendapatkan persetujuan daripada ibu bapa dan penjaga;
– cara yang sesuai untuk bertindak balas dan respon kepada laporan-laporan penderaan dan/atau gangguan;
– protokol keselamatan dan sekuriti; dan
– prosedur melaporkan jenayah kepada pihak berkuasa.
0
Please leave a feedback on thisx


Had Akses Kepada Individu Tertentu

1. Penganjur acara dan pengurus kelab pasukan digalakkan untuk memperkenalkan kaedah dan peraturan-peraturan yang mengehadkan akses kepada individu tertentu yang mungkin dapat menimbulkan sebarang bentuk kemudaratan kepada kanak-kanak.
0
Please leave a feedback on thisx


2. Kaedah dan peraturan-peraturan ini termasuk menghalang mereka yang mempunyai sejarah dalam serangan seksual, penderaan, gangguan dan lain-lain yang serupa dalam mengambil bahagian dalam aktiviti sukan elektronik yang melibatkan kanak-kanak.
0
Please leave a feedback on thisx


3. Kaedah dan peraturan-peraturan yang disediakan seharusnya tidak menimbulkan sebarang bentuk pertikaian dan salah faham. Alasan dan ulasan yang menghalang akses seseorang perlu difailkan untuk rujukan pihak yang berwajib..
0
Please leave a feedback on thisx


Taklimat

1. Pihak yang bertanggungjawab harus menyampaikan taklimat kepada semua peserta dan kanak-kanak mengenai cara-cara untuk berinteraksi dengan betul di antara satu sama lain termasuk mekanisme membuat laporan sekiranya perkara yang tidak diingini berlaku. Taklimat ini digalakkan untuk dilakukan oleh seorang profesional.
0
Please leave a feedback on thisx


2. Taklimat ini wajib dilakukan sebelum setiap aktiviti sukan elektronik dan peringatan juga harus dikeluarkan untuk memastikan pematuhan pada tahap yang maksimum.
0
Please leave a feedback on thisx


3. Semua pihak yang terlibat wajib mengetahui dan memahami objektif kandungan-kandungan taklimat tersebut dan menandatangani suatu senarai kehadiran atau suatu perisytiharan bahawa mereka hadir semasa taklimat dan memahami kandungannya.
0
Please leave a feedback on thisx


4. Taklimat tersebut haruslah disampaikan dengan cara yang dapat difahami oleh semua yang hadir termasuk oleh kanak-kanak, jika perlu, taklimat perlu disampaikan dalam pelbagai bahasa untuk memenuhi keperluan setiap peserta.
0
Please leave a feedback on thisx


5. Mekanisme untuk membuat laporan haruslah diterangkan dengan jelas termasuk laporan mengenai pelanggaran tatakelakuan dan tindakan yang akan diambil terhadap pelanggaran tersebut.
0
Please leave a feedback on thisx


Pemantauan

1. Pihak yang bertanggungjawab harus memantau aktiviti sukan elektronik yang dilakukan sama ada secara fizikal ataupun dalam talian secara aktif.
0
Please leave a feedback on thisx


2. Aktiviti pemantauan ini adalah penting untuk memastikan bahawa kanak-kanak tidak mempunyai risiko untuk dicederakan dan/atau berada dalam keadaan yang membahayakan emosi dan fizikal mereka.
0
Please leave a feedback on thisx


3. Pihak yang bertanggungjawab harus memastikan bahawa:-
– kanak-kanak tidak dibiarkan tanpa pengawasan;
– kanak-kanak tidak terdedah kepada kandungan yang berbahaya dan berunsurkan dewasa;
– kanak-kanak tidak terdedah dengan alkohol, rokok, dan bahan-bahan berbahaya lain;
– berinteraksi dengan mana-mana individu dengan cara yang tidak sesuai (seperti, perbualan berunsurkan seksual dan sentuhan yang tidak sesuai);
– berinteraksi dengan mana-mana individu yang tidak mempunyai kaitan dengan kanak-kanak tersebut dan berinteraksi tentang hal peribadi di kawasan tertutup dan tidak diawasi; dan
– bagi aktiviti sukan elektronik di dalam talian, memastikan bahawa komen dan perbualan orang awam ditapis sekiranya sensitif dan tidak sesuai kepada kanak-kanak.
0
Please leave a feedback on thisx


Mekanisme Pelaporan

1. Mekanisme pelaporan adalah penting untuk memastikan bahawa individu dapat melaporkan sebarang kecurigaan yang melibatkan kanak-kanak atau untuk melaporkan sebarang kejadian kemudaratan yang dilakukan terhadap mana-mana kanak-kanak.
0
Please leave a feedback on thisx


2. Tindakan yang akan diambil hendaklah dipaparkan dan disampaikan secara jelas kepada semua peserta dan pihak yang terlibat dalam aktiviti sukan elektronik sekiranya terdapat laporan yang telah dibuat.
0
Please leave a feedback on thisx


3. Laporan yang dibuat juga haruslah disampaikan kepada pihak berkuasa sekiranya terdapat sebarang elemen pelanggaran undang-undang dan tingkah laku jenayah.
0
Please leave a feedback on thisx


4. Kod Sukan Selamat juga telah menggariskan panduan sebagai rujukan seperti tanggungjawab pihak-pihak berkait seperti atlet, organisasi, jurulatih dan pegawai teknikal, badan sukan, dan ibu bapa, penjaga dan pengiring.
0
Please leave a feedback on thisx


5. Panduan bagi pengurusan aduan dan mekanisme pengaduan di dalam Kod Sukan Selamat juga disyorkan untuk digunapakai.
0
Please leave a feedback on thisx


6. NESDEG mengesyorkan supaya penganjur acara atau pihak-pihak yang berkaitan menyediakan talian telefon, alamat e-mel, atau sistem pelaporan dalam talian khusus dan melantik individu terlatih yang bertanggungjawab untuk bertindak balas dan menyiasat laporan-laporan yang dihantar melalui saluran khusus dengan suatu cara yang cepat dan profesional.
0
Please leave a feedback on thisx


Laporan Dan Proses Sekiranya Terdapat Kemungkinan Pelanggaran Undang-Undang

1. Sekiranya mana-mana pihak yang terlibat dalam aktiviti sukan elektronik menerima apa-apa laporan dan percaya bahawa laporan-laporan yang diterima menunjukkan bahawa kemungkinan terdapat pelanggaran undang-undang dan tingkah laku jenayah, laporan segera harus dibuat kepada pihak-pihak berkuasa dan memberikan kerjasama penuh kepada siasatan yang dijalankan oleh pihak berkuasa yang berkaitan.
0
Please leave a feedback on thisx


2. Makluman yang segera juga hendaklah dibuat kepada ibu bapa dan penjaga mangsa atau dipercayai menjadi mangsa apabila mereka telah dimaklumkan mengenai sesuatu laporan yang telah dibuat.
0
Please leave a feedback on thisx


3. Semua laporan yang diterima seharusnya dijaga dengan sensitiviti. Pihak yang terlibat dalam proses percakapan dengan mangsa harus lebih sensitif terhadap keadaan mangsa dan mempunyai kemahiran untuk mengawal situasi dan berinteraksi dengan mangsa. Berikut adalah antara tingkah laku yang tidak sesuai apabila bercakap dengan mangsa kanak-kanak termasuk;
– menuduh mangsa berbohong;
– membuat gurauan yang tidak sesuai dengan niat untuk mengejek;
– meyakinkan mangsa bahawa kemudaratan yang dilakukan terhadap mereka bukanlah masalah besar;
– memaksa mangsa untuk memberikan lebih banyak perincian;
– memaksa atau meyakinkan mangsa untuk menarik balik laporan yang telah dibuat; dan
– meminta mangsa untuk tidak memaklumkan kepada ibu bapa/penjaga atau individu yang dipercayai.
0
Please leave a feedback on thisx


4. Individu yang bertanggungjawab harus memastikan identiti mangsa dilindungi. Maklumat mengenai kes itu tidak boleh didedahkan kepada sesiapa tanpa persetujuan mangsa. Perlindungan identiti mangsa, terutamanya terhadap pelaku akan membantu untuk memastikan bahawa mangsa tidak akan mengalami gangguan selanjutnya.
0
Please leave a feedback on thisx


5. Sebagai rujukan, Kod Sukan Selamat juga telah mengariskan mekanisme pengaduan dan panduan kerahsiaan bagi mangsa yang mengalami atau menyedari salah laku dan berlaku sebarang pelanggaran Kod Sukan Selamat.
0
Please leave a feedback on thisx


6. Mangsa boleh menggunakan beberapa saluran untuk membuat laporan seperti melalui saluran aduan Badan Sukan, Polis Diraja Malaysia, Majlis Olimpik Malaysia, Majlis Paralimpik Malaysia, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dan Kementerian Belia dan Sukan.
0
Please leave a feedback on thisx


7. Aduan yang melibatkan salah laku fizikal dan unsur jenayah hendaklah dilaporkan kepada PDRM serentak dengan prosedur dalaman Badan Sukan berkenaan.
0
Please leave a feedback on thisx


Penggunaan Alkohol, Aktiviti Perjudian Dan Bahan-Bahan Yang Terlarang

1. Individu yang terlibat dalam aktiviti sukan elektronik adalah dilarang daripada memiliki, atau berada di bawah pengaruh alkohol atau dadah.
0
Please leave a feedback on thisx


2. Sebarang pemberian alkohol atau bahan-bahan terlarang kepada kanak-kanak adalah dilarang dan salah di sisi undang-undang.
0
Please leave a feedback on thisx


3. Penganjur acara dan pengurusan kelab pasukan harus memastikan bahawa alkohol dan bahan-bahan lain yang menyalahi undang-undang tidak dibawa ke kawasan aktiviti sukan elektronik dan dilarang untuk menjadi penaja untuk mana-mana pemain, kelab pasukan atau aktiviti sukan elektronik.
0
Please leave a feedback on thisx


Persetujuan Bertulis Daripada Ibu Bapa & Penjaga

1. Pengurusan kelab pasukan dan panganjur acara harus mendapatkan persetujuan ibu bapa dan penjaga kepada kanak-kanak tersebut sebelum kanak-kanak tersebut dibenarkan terlibat dalam sebarang aktiviti sukan elektronik.
0
Please leave a feedback on thisx


2. Borang kebenaran harus disediakan oleh pengurusan kelab pasukan untuk ditandatangani oleh ibu bapa dan penjaga sebagai rekod membuktikan persetujuan mereka untuk melibatkan kanak-kanak tersebut di dalam aktiviti sukan elektronik yang dianjurkan.
0
Please leave a feedback on thisx


3. Sampel borang kebenaran boleh dirujuk di bahagian rujukan sebagai pemudah cara kepada pihak terlibat.
0
Please leave a feedback on thisx


Data Peribadi

1. Notis privasi yang jelas harus disediakan oleh pihak yang menganjurkan sebarang aktiviti sukan elektronik untuk membolehkan semua peserta, termasuk kanak-kanak yang diwakili oleh ibu bapa atau penjaganya memahami berkenaan hak data peribadi mereka yang dikongsi kepada mana-mana yang terlibat bagi aktiviti sukan elektronik.
0
Please leave a feedback on thisx


2. Pihak yang mengumpul dan memproses data yang diberikan kepada mereka harus peka dan sensitif terhadap data yang dikumpulkan serta wajib untuk mendapatkan persetujuan secara bertulis daripada pemilik data sebelum memproses data tersebut bagi apa-apa tujuan.
0
Please leave a feedback on thisx


3. Ini adalah untuk memastikan bahawa data peribadi ini tidak disalahgunakan atau dijual kepada pihak ketiga tanpa kebenaran dan persetujuan pemilik data.
0
Please leave a feedback on thisx


4. Selain itu juga, pengumpul data harus bertanggungjawab untuk memastikan bahawa mereka melindungi identiti dan memastikan kerahsiaan yang telus.
0
Please leave a feedback on thisx

FAQ NESDEG
Teras 3

Sebagai langkah pertama ke arah pembangunan industri sukan elektronik Malaysia yang lebih terpelihara dan sebagai titik rujukan bagi pemegang taruh di dalam industri ini.

Seperti yang dinyatakan dalam Pelan Strategik Kementerian Belia dan Sukan (Kementerian Belia dan Sukan) untuk Pembangunan Sukan Elektronik 2020-2025 (“Pelan Strategik Sukan Elektronik”), pelbagai garis panduan telah digariskan untuk membantu meningkatkan dan menggalakkan kesinambungan kecemerlangan sukan elektronik di Malaysia.

NESDEG bertujuan untuk memberi panduan kepada semua pemegang taruh berkaitan tadbir urus yang lebih efektif, hak dan tanggungjawab dalam kalangan penggiat dan pemain industri selain menggariskan panduan dan prosedur untuk membuat keputusan, kawalan dalaman dan pengurusan risiko yang lebih baik.

Menerusi kerjasama melalui inisiatif Esports Integrated (ESI), Bahagian Dasar dan Perancangan Strategik Kementerian Belia dan Sukan dengan kerjasama FUTURISE, sebuah syarikat di bawah Kementerian Kewangan Malaysia, NESDEG telah dirangka dengan penglibatan semua pemegang taruh daripada sektor swasta dan wakil kementerian-kementerian.

Matlamat NESDEG adalah untuk memberi panduan kepada semua pemegang taruh berkaitan tadbir urus yang lebih efektif, hak dan bertanggungjawab dalam kalangan penggiat dan pemain industri selain menggariskan panduan dan prosedur untuk membuat keputusan, kawalan dalaman dan pengurusan risiko yang lebih baik.

 

Objektif penyediaan NESDEG 2022 ini adalah seperti berikut:

  1. Memastikan kebajikan dan hak pemain yang merangkumi pelan kerjaya, penajaan dan program pembangunan dilindungi dan ditambahbaik di setiap peringkat.
  2. Mewujudkan industri sukan elektronik yang bertanggungjawab dan beretika dengan mengambil kira persepsi masyarakat, penglibatan wanita dan kanak-kanak termasuk mengimbangi aktiviti sukan elektronik dengan aktiviti fizikal yang lain.
  3. Menyediakan struktur pembangunan terbaik untuk menjadikan Malaysia sebagai salah satu hab sukan elektronik di rantau asia.
  4. Memperkukuh kerjasama strategik antara pemain dan penggiat industri melalui kerjasama strategik dan persefahaman pintar.
  5. Mewujudkan ekosistem sukan elektronik yang mengikut standard tadbir urus yang tinggi sekaligus menjadi penanda aras kepada kemajuan ekosistem sukan elektronik di Malaysia.

Terdapat 6 teras utama di bawah NESDEG yang meliputi pelbagai skop yang penting untuk pembangunan ekosistem sukan elektronik yang selamat, bertenaga, inklusif dan mampan, iaitu:

  1. Pengurusan Kontrak Pemain
  2. Tadbir Urus Penganjuran Acara
  3. Memantau dan Melindungi Kanak-Kanak
  4. Tatakelakuan dan Etika
  5. Garis Panduan Laluan Kerjaya
  6. Aplikasi Sains dan Perubatan Sukan di dalam Sukan Elektronik

Teras 1: Pengurusan Kontrak kepada Pemain 

Memastikan pengaplikasian kontrak di antara pemain, kelab, penganjur acara atau mana-mana pihak berkait untuk tujuan penjagaan hak dan tanggungjawab semua pihak yang jelas dan mudah difahami.

 

Teras 2: Tadbir Urus Penganjuran Acara 

Memastikan standard penganjuran yang terbaik bagi semua pertandingan atau acara esukan di setiap peringkat. Pematuhan kepada semua terma dan syarat yang dikeluarkan oleh penerbit permainan termasuk mendapatkan lesen dan penganjuran apa-apa aktiviti esukan yang berkait.

 

Teras 3: Pemantauan dan Perlindungan Kepada Kanak-Kanak 

Memastikan aktiviti esukan yang melibatkan kanak-kanak dikawal sebaiknya untuk memastikan kesejahteraan kesihatan fizikal atau mental kanak-kanak termasuk perkembangan intelektual, emosi, sosial dan tingkah laku.

 

Teras 4: Kod Tatakelakuan dan Etika 

Kod tatakelakuan dan etika ini sebagai panduan peraturan untuk mengawal tingkah laku semua pihak yang terlibat di dalam ekosistem esukan di Malaysia dan bertujuan untuk mempromosi dan membangunkan integriti esukan di seluruh dunia.

 

Teras 5: Panduan Laluan Kerjaya

Panduan kerjaya kepada mereka yang berminat untuk menceburi industri esukan.

 

Teras 6: Aplikasi Sains dan Perubatan Sains

Memberi pendekatan yang mendalam terhadap aplikasi sains dan perubatan sukan dalam memberi nilai tambah terhadap komuniti esukan, untuk memastikan pembangunan bakat yang lebih mampan dan terjaga.

Keenam-enam teras NESDEG 2022 ini bertujuan untuk memberikan pemahaman yang lebih baik dan pengawalan yang lebih berkesan mengenai aktiviti sukan elektronik tertakluk pada perubahan dan penambahbaikan dari semasa ke semasa. Ianya dirangka berpandukan kepada undang-undang, peraturan dan garis panduan sedia ada di bawah agensi yang berkaitan.

Mana-mana pihak yang terjejas akibat mana-mana keputusan atau tindakan yang berlandaskan kepada panduan dan/atau maklumat berpandukan NESDEG 2022 ini tidak berhak menuntut apa-apa ganti rugi atau pampasan atau mengambil apa-apa tindakan perundangan ke atas Kementerian Belia dan Sukan (Kementerian Belia dan Sukan) atau Kerajaan.

NESDEG ialah kemuncak usahasama oleh pelbagai agensi dan jabatan kerajaan dengan pihak berkepentingan industri esukan, untuk memastikan keseimbangan dicapai antara mewujudkan rangka kerja kawal selia yang mampan dan kepentingan industri dan komuniti e-sukan Malaysia.

Industri e-sukan dan komuniti mesti bersatu dan menerima cadangan yang dibuat dalam bab NESDEG untuk memastikan semua orang yang terlibat dilindungi.

Pelbagai agensi dan jabatan di bawah Kementerian Belia dan Sukan seperti Majlis Sukan Negara (MSN), Jabatan Belia dan Sukan Negara (JBSN), Institut Sukan Negara (ISN), Pejabat Pesuruhjaya Sukan (PPSM), Agensi Anti-Doping Malaysia (ADAMAS) dan Sekretariat Industri Sukan (SIS) terlibat dalam sesi pertama penggubalan Kementerian Belia dan Sukan yang bermula pada tahun 2021.

Beberapa penglibatan dan bengkel telah dijalankan selepas itu sepanjang tahun 2022 dengan pelbagai pemegang taruh dari agensi kerajaan dan kementerian seperti dari Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM), Kementerian Pembangunan Kerajaan Tempatan (KPKT), Kementerian Komunikasi dan Digital (KKD), penerbit permainan, penganjur acara, pemain profesional, pengaruh esukan, dan pemilik pasukan untuk memastikan garis panduan ini memenuhi keperluan industri.

GARIS MASA

 

2021 – Oktober – Disember

Tahap 1: Mengenalpasti Isu dan Membina Agenda

  • Rangka awal Garis Panduan Pengawalseliaan Esukan Kebangsaan dibangunkan secara dalaman di peringkat Bahagian Dasar dan Perancangan Strategik, Kementerian Belia dan Sukan (Kementerian Belia dan Sukan) dan inisiatif Esports Integrated (ESI), di bawah Impact Integrated.
  • 5 skop awal telah digariskan iaitu Kontrak Atlet, Perlindungan Kanak-Kanak, Acara Esukan, Etika Esukan dan Panduan Kerjaya.

 

2022 – Januari – Mac

Tahap 2: Penandaarasan dan Penerimaan Input

  • Bengkel dalaman bersama-sama agensi-agensi di bawah Kementerian Belia dan Sukan (Kementerian Belia dan Sukan) seperti Majlis Sukan Negara (MSN), Jabatan Belia dan Sukan Negara (JBSN), Pejabat Pesuruhjaya Sukan Malaysia (PPSM), Agensi Anti-Doping Malaysia (ADAMAS), Sekretariat Industri Sukan (SIS) dan Bahagian Dasar dan Pembangunan Strategik Kementerian Belia dan Sukan.
  • Kerjasama dengan FUTURISE di bawah National Regulatory Sandbox.
  • Kerjasama dengan Insitut Sukan Negara (ISN ) bagi Teras 6 – Sains Esukan.
  • Penamaan semula Garis Panduan kepada Garis Panduan Pembangunan Sukan Elektronik Kebangsaan atau National Esports Development Guideline (NESDEG).

 

2022 – April – Julai

Tahap 3: Fasa Pembangunan dan Perbincangan Kumpulan Fokus

  • Draf kedua NESDEG dibangunkan melalui input dan maklumbalas dari 2 bengkel Perbincangan Kumpulan Fokus (FGD).
  • Bengkel yang diadakan di ESI Hub bersama-sama hampir 100 peserta dari industri esukan termasuklah wakil pemain, penganjur acara, penerbit permainan, persatuan, pasukan, pihak berwajib dari jabatan dan kementerian berkait berserta pemegang-pemegang taruh yang lain.

 

2022 – Ogos – Disember

Tahap 4: Penilaian Dalaman dan Penalaan Halus

  • Draf ketiga NESDEG dibangunkan dengan input dan penambahbaikan yang diterima dari sesi FGD.
  • Mekanisme penerimaan maklumbalas secara online dan melalui kaedah townhall tahunan untuk membincangkan dan menerima penambahbaikan ke draf NESDEG sedia ada.
  • Terjemahan draf NESDEG ke Bahasa Inggeris.

 

2023 – Jun

Tahap 5: Pelancaran Garis Panduan dan Kempen Kesedaran

  • Pelancaran NESDEG versi 1 dan laman web NESDEG di ESI Hub.
  • Kempen kesedaran umum untuk memastikan elemen-elemen NESDEG disebarkan kepada orang awam.
  • Mekanisme maklumbalas untuk menerima input dan penambahbaikan dari komuniti dan orang awam di laman web NESDEG.

 

2024 – Januari

Tahap 6: Penambahbaikan Berkala

  • Untuk memastikan NESDEG kekal relevan, penambahbaikan secara berkala akan dijalankan setiap tahun.

Input dan maklumbalas yang diterima melalui laman web akan dibincangkan di Townhall Tahunan Esukan Kementerian Belia dan Sukan untuk menambahbaik NESDEG bagi versi-versi seterusnya.

Kementerian Belia dan Sukan mengalu-alukan input dan maklum balas dari komuniti dan orang awam untuk memastikan NESDEG kekal relevan dan segar. Sekiranya anda ingin memberikan maklum balas, sila ke NESDEG.my dan klik ke laman maklum balas.

Kementerian Belia dan Sukan telah memperuntukkan lebih RM8 juta untuk program-program pada tahun 2023. Program-program ini akan dilaksanakan melalui inisiatif ESI, Majlis Sukan Negara dan Jabatan Belia dan Sukan Negara.

 

Bermula pada tahun 2023, inisiatif ESi di bawah Impact Integrated akan menjadi agensi peneraju bagi program-program esukan di bawah Kementerian Belia dan Sukan.

 

Di antara program-program dan inisiatif yang bakal berlangsung termasuklah:

  1. Kempen Kesedaran NESDEG
  2. Kalendar dan direktori esukan kebangsaan
  3. Kajian esukan kebangsaan
  4. ESPORTSCON Malaysia 2023
  5. Malaysia Esports League 2023 peringkat negeri dan kebangsaan
  6. Malaysia Esports Championship 2023
  7. ESI School Challenge bersama MSSM
  8. Kuasa Orang Muda Esports
  9. esukan.fm
  10. MyLadies PUBGM 3.0
  11. Bengkel Esports Skills 3.0
  12. Kursus Kejurulatihan Esports Tahap 1

 

Para penggiat dan peminat industri boleh ke laman web dan laman sosial Kementerian Belia dan Sukan, ESI, MSN dan JBSN untuk mendapatkan maklumat mengenai program-program esukan Kementerian Belia dan Sukan bagi tahun 2023.

BERIKAN MAKLUMBALAS ANDA

Input dan maklum balas daripada orang awam amat maklum balas amat dialu-alukan untuk memastikan NESDEG kekal relevan dan segar. Sekiranya anda ingin memberikan maklum balas, sila KLIK di sini.

HUBUNGI KAMI

KEMENTERIAN BELIA DAN SUKAN

MINISTRY OF YOUTH AND SPORTS

Menara KBS, 27, Persiaran Perdana,
Presint 4, 62570 Putrajaya

www.kbs.gov.my/

KBSMALAYSIA

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
Scroll to Top